Porady

Strojenie bębna szamańskiego, pierwsze kroki gry na bębnie, rytmy ...

Rytmy na bęben szamański

 Publikacja: 17 października 2017 roku

Podaję w tym miejscu kilka rytmów na bęben szamański. Można się z nimi zapoznać i nauczyć się ich grać. Moim zdaniem i z mojego doświadczenia wynika jednak, że rozpoczynając grę na bębnie należy zapomnieć o wszystkich rytmach i technikach jakie się zna. Należy po prostu grać. Znajomość rytmów sama będzie się ujawniała w miarę potrzeby. Jeśli wystarczająco rozluźnimy umysł, rytmy będą się w nim pojawiały jeden po drugim. Warto więc je tam mieć, ale nie warto trzymać się ich kurczowo.

Rytm 1.
Najczęściej spotykanym rytmem na bęben szamański jest rytm z akcentem na raz. Możemy go w prosty sposób zapisać:
1 2 3 4
podkreślona cyfra oznacza, że gramy głośniej w tym momencie

Granie tego rytmu jest bardzo intuicyjne, ponieważ gramy powtarzające się dźwięki akcentując, a więc grając głośniej co czwarty dźwięk. W prosty sposób możemy uzyskać trzy inne rytmy. Przesuwając akcenty na drugi, trzeci i czwarty dźwięk taktu. W zapisie wygląda to następująco:
1 2 3 4
1 2 3 4
1 2 3 4

Rytm 2.

Poprzez połączenie różnych miejsc akcentowanych powstaje bardzo wiele rytmów. Jeden z popularnych rytmów, który powstaje kiedy łączymy akcent na 1 i na 4 wygląda następująco. 

1 2 3 4 | 1 2 3 4 | ... itd.

Kiedy opanujesz umiejętność wyrażania emocji poprzez akcent w rytmie, otworzy się dla Ciebie nowy sposób komunikacji.

Rytm 3.

Jakiś czas temu spotkała mnie ciekawa rzecz. Rozmawiałem, z pewną osobą na temat warsztatów gry na bębnach szamańskich. Osoba ta zachęcała mnie do poprowadzenia takiego warsztatu w Warszawie. Powiedziałem, że będę prowadził warsztaty na bębnach, jednak nie szamańskich. Okazało się, że moja przyjaciółka nie jest zainteresowana bębnami afrykańskimi tylko szamańskimi. Wtedy zagrałem jej na bębnie szamańskim taki oto rytm:

1 2 3 4 5 6 7 8 | 1 2 3 4 5 6 7 8 | ... itd.


Moja przyjaciółka po dosłownie kliku chwilach mojego bębnienia stwierdziła, że jest to rytm, który dobrze zna z tańców Hula i że chciałaby się go nauczyć. Ten rytm to clave rumba, znany doskonale na Kubie i stanowiący podstawę rytmiczną dla Kubańskiej rumby guaguanco. Z pewnego punktu widzenia jest on wyrazem tęsknoty Afrykańczyków zamieszkujących Amerykę Południową za Afryką, natomiast grany na bębnie szamańskim zyskuje zupełnie nowy wydźwięk. On sam już określa w sobie pewną emocję, jednak ty używając tego rytmu możesz potraktować go jako punkt wyjścia dla własnej improwizacji.

Rytm 4.

Kolejny rytm, z którym według mnie warto się zapoznać to rytm w metrum na 6/8. Jego zapis wygląda następująco:

3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 6|1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 6|...itd.

Jest to rytm pochodzący z Afryki, w swoich różnych odmianach spotykany jest w wielu kulturach. Pełniejszy opis rytmu oraz nagrania zamieszczę wkrótce.

Rytm 5.

W kulturze zachodniej najczęściej spotykamy rytmy 4/4 lub 3/4 czy 6/8. I takie też na ogół gramy i do takich potrafimy śpiewać. Ciekawą alternatywą wobec tego są rytmy w metrum nieparzystym. Poniżej przykład takiego rytmu, który nagrałem w pracowni oraz jego zapis, który może pomóc Ci nauczyć się go grać.

Zapis:

1 2 3 1 2 1 2 | 1 2 3 1 2 1 2 | ...itd

Podaję tutaj inny sposób liczenia ponieważ tak przyjęło się zapisywać czy liczyć rytmy nieparzyste oraz dlatego, że tak jest znacznie prościej niż byśmy mieli liczyć do siedmiu. Rytm ten spotkamy w wielu bałkańskich i i greckich piosenkach czy tańcach.

c.d.n.

O mnie

Kontakt

Jacek Żelazek - Pracownia bębnów
Krzewent 55a
87- 820 Kowal
Telefon: +48 602 499 439
Email: jacek@bebnyjackazelazka.pl
Copyright © 2017 Jacek Żelazek - Pracownia bębnów. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie AMBIcode.pl dla Jacek Żelazek - Pracownia bębnów.
   

Informujemy, że niniejsza strona korzysta z plików cookies. Jest to niezbędne do poprawnego jej działania. Korzystanie z niej jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie plików cookies.