O bębnach

Czy znasz kogoś kto nigdy nie grał na bębnie ?

Szukaj

Bębny występują prawdopodonie we wszystkich kulturach. Czasami są ogromne, sięgające dwóch i pół metra średnicy, jak w Japoni bębny Taiko, a czasami małe, mieszczące się w dłoni, jak bębny Puniu - zrobione z łupiny kokosa na Hawajach. Wspócześnie do najbardziej popularnch bębnów należą djembe oraz bębny obręczowe, w tym bębny szamańskie. W niektórych kulturach nomadycznych, jak na przykład u Pigmejów Baka, sposób życia uniemożliwia przenoszenie instrumentów. Baka zamiast gry na bębnach klaszczą w dłonie lub grają na wodzie, gdzie funkcję membrany spełnia lustro rzeki. Do powszechnie znanych instrumentów perkusyjnych należą też congi. Na ogół kojarzone są z muzyką latynoamerykańską - rumbą, son czy salsą, ale stanowią także stały element muzyki pop, funky, jazzu i reggae czy ogólnie mówiąc muzyki rozrywkowej. 

Na bębnach gra coraz więcej osób, bez konkretnego przeznaczenia zawodowego i bez ścisłego przywiązania do konkretnego obyczaju. Jest to wspaniałe, że ludzie grają na bębnach dla przyjemności. Wydobywanie dźwięku z instrumentu wnosi niesamowitą energię. Kiedy gramy sami dla siebie wyciszamy się, relaksujemy, doznajemy wglądu do naszej nieświadomości, zaś grając wspólnie z innymi czujemy więź i radość wspólnego tworzenia. Wibracje bębna harmonizują naszą przestrzeń wewnętrzną oraz wokół nas.

Tradycyjnie bębny spełniają różnorodne funkcje, wykorzystywane są do wielu celów. Ogólnie można powiedzieć, że występują w sferze sacrum i profanum. W sferze duchowej, bębny wykorzystywane są do ceremoni, obrzędów plemiennych czy religijnych, mistycznych podróży osób o szczególnych predyspozycjach, zaś w życiu codziennym do zabawy - jako akompaniament do śpiewu i tańca. Co jest ciekawe, to to, że bęben sam w sobie nie ma wyłącznie jednego przeznaczenia. Przykładem mogą być bębny bata pochodzące z afrykańskiego plemienia Yoruba. Kiedy grają na nich kapłani Santeros spełniają funkcję ściśle religijną, a kiedy grają na nich świeccy - funkcję zabawową. Podobnie jest z bębnami djembe. Wiele osób, które gra n tych bębnach nie wie, że poza funkcją zabawową, pełnią one do dziś swoją pierwszoplanową rolę w obrzędach inicjacyjnych bądź sesjach uzdrawiających. Bęben szamański, na ogół kojarzony z metafizycznymi podróżami pomiędzy śwatem żywych i umarłych, wykorzystywany jest również jako akompaniament do spiewu, dla przyjemności, bez związku z seansem szamańskim (por. M.Eliade, Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa 2011, s. 152).

Współcześnie obserwujemy odłączenie bębnów od ich rodzimej tradycji. Na jednej scenie, a nawet w jednym utworze spotykamy bębny z odległych stron świata - bębny obręczowe z kultury Orientu współgrają z congami z Ameryki Połudiowej i djembami z Afryki. Muzycy podróżują i uczą się od siebie nawzajem. Podobnie w muzykoterapii, bębny odgrywają rosnącą rolę. Instrumtorzy, trenerzy rozwoju osobistego, wykorzystują djembe oraz bębny szamańskie jako środek do wprowadzenia grupy lub indywidualnego klienta w stan relaksu lub transu. Wiele badań naukowych dowodzi pozytywnego wpływu gry na bębnie na problemy uzależnień, wypalenia zawodowego, chorób układu nerwowego. Szerzej o tym zagadnieniu piszę o artykule Kiedy z chaosu rodzi się rytm (J.Żelazek, Świat Problemów, Warszawa 2013). Z podobnym zjawiskiem odłączenia od rodzimej kultury spotykamy się w codziennym życiu.


Bębny szamańskie

 Publikacja: 06 czerwca 2017 roku
"U Dagarów bęben jest środkiem transportu przenoszącym słuchacza w inne światy. Tylko odgłos bębna ma moc, umożliwiającą podróżowanie w ten szczególny sposób. Magia ta działa tylko wtedy, gdy bębniarz wydobywa z instrumentu odpowiednie rytmy. Jeśli nie wali on w niego bez ładu i składu, on i jego słuchacze mogą podróżować. Kiedy odpływa ten dźwiękowy statek, wsiadają do niego wszyscy. Odmówić bębnienia to jak odmówić udziału ...
Czytaj więcej »

Djembe

 Publikacja: 27 czerwca 2017 roku
Djembe, w polskiej wymowie dżembe, to bęben pochodzący z Afryki Zachodniej. Według mistrza gry na djembe Mamady Keity, instrument ten powstał ponad 500 lat temu. Pierwotnie wykonywany był przez kowali oraz grali na nim kowale. Kształtem djembe przypomina kielich. Składa się z drewnianego korpusu oraz skórzanej membrany. Membrana zamocowana jest przy pomocy dwóch lub trzech obręczy oraz sznurka, choć jak mówi Mamady Keita, przez całe stulecie skóra djembe była ...
Czytaj więcej »

Wybór djembe

 Publikacja: 06 czerwca 2017 roku
Witaj.
Czytaj więcej »

Congi

 Publikacja: 15 lipca 2017 roku
Congi to bębny wywodzące się z rodzimej kultury Kongo. Migrwały razem z niewolnictwem do Ameryki Południowej, tam narodziły się na nowo i z biegiem lat rozpowszechniły po niemal całej Kuli Ziemskiej. W okresie niewolnictwa władze zakazywały gry na bębnach ponieważ on umacniały więzi społeczne Afrykańczyków co naturalnie nie sprzyjało polityce niewolniczej. Afrykańczycy grali więc na beczkach i skrzyniach. Z czasem na beczki zacząto naciągać skórę i tak powstał ...
Czytaj więcej »

Bata

 Publikacja: 15 lipca 2017 roku
Bębny Bata na ogół kojarzone są z Kubą, choć pochodzą a Afryki, z plemienia Yoruba. Zostały rozpowszechnione na świecie poprzez potomków niewolników przesiedlonych z Afryki do Ameryki Południowej, na Kubę. Bębny bata odgrywają bardzo istotną rolę podczas obrzędów w religii afro-kubańskiej Santeria. W przeznaczeniu typowo religijnym, każdy rytm jest przenzczony dla konkretnego Orisha - boga, bóstwa, a rytmy te grane mogą być tylko przez ...
Czytaj więcej »
  • z  2

O mnie

Kontakt

Jacek Żelazek - Pracownia bębnów
Krzewent 55a
87- 820 Kowal
Telefon: +48 602 499 439
Email: jacek@bebnyjackazelazka.pl
Copyright © 2017 Jacek Żelazek - Pracownia bębnów. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie AMBIcode.pl dla Jacek Żelazek - Pracownia bębnów.
   

Informujemy, że niniejsza strona korzysta z plików cookies. Jest to niezbędne do poprawnego jej działania. Korzystanie z niej jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystywanie plików cookies.